Hvordan rygge med tilhenger?

Har du teknikken inne, eller vegrer du deg med å koble tilhengere på bilen i frykt for rygging? Her gir vi deg noen tips på veien

Rygging med tilhenger kan oppfattes som en vanskelig oppgave. Tilhengeren vil ikke alltid oppføre seg slik du mener den skal gjøre, og det kan ta litt tid før du får den riktige teknikken inn i fingrene. Her får du noen enkle tips til hvordan rygging med tilhenger kan gjøres lettere.

  • Øv på rygging på et romslig område
  • Rygg til venstre om mulig
  • Hold oversikt
  • Rattet skal i motsatt retning
  • Juster med rolige bevegelser
  • Unngå hastverk

Hold oversikt

Det aller første du skal tenke på når du skal rygge med tilhenger, er hvordan det ser ut bak deg. Gå gjerne bak bilen og hengeren for å undersøke om noe står i veien før du begynner å rygge. Ikke bare vil dette øke sikkerheten for deg og alle rundt deg, men du vil også få en bedre oversikt over hvor stort område du har å rygge deg på.

Sammenlign bredden på hengeren med bredden på området du skal rygge hengeren inn i. Gjør du dette blir det enklere for deg å plassere hengeren der du vil ha den, og sjansen for uhell blir mindre. Husk at du bør følge med både bakover, ut rutene og sjekke speilene dine ofte. Det er ofte lettere dersom det står en person bak og guider deg. Er du usikker, stopp og sjekk.

Rygg til venstre om mulig

Dersom det er mulig, bør du alltid stille opp bilen din slik at du kan rygge til venstre. Du har bedre oversikt og færre blindsoner ut din egen rute, enn ut ruten på passasjersiden, og bedre oversikt gir lettere håndtering av hengeren. Høyresvinger vil kreve at du er enda mer forsiktig og tar det enda mer med ro, men med litt øvelse blir du god på rygging med tilhenger den veien også.

Rattet skal i motsatt retning

Når du skal rygge med tilhenger, skal du vri rattet i motsatt retning fra hvor du ønsker at tilhengeren skal gå. Dersom du skal ha tilhengeren til venstre, skal du altså vri rattet mot høyre.

For å gjøre det enklere, kan du prøve å gripe nederste del av rattet med hånden mens du har kroppen vridd bakover for å se ut bakruten eller sidevindu. Når du nå fører hånden mot høyre vil rattet svinge mot venstre, og hengeren går mot høyre. Når du har fått den vinkelen du trenger, må du rette opp forhjulene samtidig som du fortsetter å rygge, og svinge slik at du også får med deg bilen rundt hjørnet.

thumbnail (5) 2.png

Juster med rolige bevegelser

Hold øye med tilhengeren og se på hvordan den reagerer på det du gjør. Unngå å få en for spiss vinkel mellom bilen og hengeren. Juster med rolige bevegelser dersom den går i feil retning og kjør litt frem igjen dersom det blir behov for det. Det er letter å svinge litt for mye og rette opp etterpå, enn å starte med å svinge litt for lite.

Rygging i motbakke

Ved rygging i motbakke er det viktig å rygge jevnt og unngå stopp. Ved stopp vil vekten av tilhenger trykke inn påløpet og gjøre det vanskelig å løse ut ryggeautomatikk.  For å frigi brems må en kjøre ned på flaten slik at påløpet frigis, og deretter starte rygging på nytt.

Unngå hastverk når du rygger med henger

Det er alltid viktig å ta det med ro når du skal rygge. Stress og for mye trykk på gasspedalen lønner seg helt klart ikke. Bruk den tiden du trenger for å få det gjort riktig og mest mulig trygt.

Det er ikke uvanlig at du må kjøre litt frem igjen for å rette opp, eller starte på nytt, spesielt ikke dersom du er nybegynner. Husk at det er mye mer imponerende dersom du bruker litt lang tid, og faktisk får det til, enn at du gir det ett halvhjertet forsøk før du gir opp og overlater jobben til noen andre.

Øvelse gjør mester! Lykke til med ryggingen!